KYOTO – Dag 1

Nästa etapp på resan blev Kyoto, tillbaka norrut. Kyoto är Japans förra huvudstad så staden är stor och har en riktigt maffig historia. Vi bodde på ett hotell som hette Monterey Hotel. Riktigt stort hotell som låg väldigt bra till. “Nära” till allt och med det menar jag att det är promenadavstånd till det mesta vare sig man ska norrut, söderut eller österut (man får ju även utforska västerut men det gjorde inte vi). Mittemot hotellet fanns en rolig Starbucks. På baksidan så hade de smällt upp stora fönster och precis vägg i vägg så låg ett gammalt tempel. Såg så coolt ut så har ni vägarna förbi tycker jag ni ska stanna till där och njuta av utsikten. Det finns även mycket intressanta byggnader att titta på, nytt blandat med gammalt. Blir en väldigt spännande mix!

Första dagen promenerade vi norrut mot palatset och den stora trädgården som är anlagd runt den. Det tog ca 20 min att promenera från hotellet och när vi kommer dit så går vi runt palatset men alla ingångar verkar stängda. Hettan är verkligen utmattande och även fast avstånden inte är såå långa så blir det jobbigt på grund av värmen. Vi bestämmer oss för att åka till Guldtemplet istället men precis när vi rundar det sista hörnet så ser vi några poliser och en dörr som står öppen. Så typiskt japan. Man ska verkligen veta vart man ska gå och vilka tider allt håller öppet för att hitta. För att inte nämna kartorna som aldrig stämmer. Men, men. Vi får veta att vi måste gå till informationshuset bredvid för att registrera oss (annars fritt inträde) och visa upp legitimation. Första gången det svenska körkortet fungerar som id utomlands! Vi hade turen på vår sida och hann precis in innan nästa tur skulle börja. Man får endast besöka palatset med guide och dessvärre inte gå in i det, men det finns mycket att titta på ändå. Det var dock intressant för guiden pratade och berättade väldigt mycket om stället.

När vi var klara med det så åkte vi till Guldtemplet (kallas även Den Gyllene paviljongen eller Kinkakuji) och tog taxi! Det låg lite för långt bort för att promenera till. Det gick visserligen att åka buss men vi var osäkra på när det stängde och klockan var redan 15. Taxi är inte så fasligt dyrt. De tar ett fast pris de först 1.8 km och sedan lägger de på en fast summa för varje 400 m. Guldtemplet var helt överfylld med människor även fast de tog inträde. Det stod “inkastare” lite överallt och tryckte på för att man skulle fortsätta framåt. Så det var bara att följa strömmen. Det kändes som ett riktigt turistfälla. Men det var coolt att se och vi hade tur med vädret. Solen sken från en perfekt vinkel så templet gnistrade verkligen.

På kvällen skulle vi äta och hade ingen aning om vart vi skulle. Pojkvännen googlar lite och hittar ett ställe som skulle ligga runt hörnet. Det lät perfekt. Nära och japanskt. Och var det bra eller?! En av rätterna vi tog in, brässerad fläsk i soja, är nog bland det godaste jag någonsin ätit. Jag skulle kunnat äta hur mycket som helst! Det var såå sjukt gott och jag blir hur ledsen som helst när jag tänker på att det inte är något jag kan beställa hemma. Det var en blandning av sött, salt, syrligt med så mört fläsk att du kunde dela det med pinnarna man åt med. Vi kunde inte hålla oss så vi beställde in en omgång till. Det var inte så att det gjorde hål i plånboken som med Kobe-biffen. 55 kr kostade sojarätten! Så om ni är i Kyoto så MÅSTE ni gå till Nishiki och äta! Jag skulle utan tvekan kunna åka till Kyoto bara för den sakens skull!