Hakone/ Mt Fuji

Resans nästa etapp efter Tokyo blev en snabbvisit till Hakone och Mt Fuji. Som vi förstod det är Hakone ett hett resmål för japaner. Man kan se Mt Fuji, bada i källor, vandra på vandringsled och se det vackra landskapet från bergen. Där stannade vi i två nätter. Det hade räckt med noll såhär i efterhand. En dagstur (om man har vädret med sig) räcker faktist om man vill se Mt. Fuji. Resan dit är bökig, först Shinkansen från Tokyo till Odawara (0 kr om man har tågpasset) och sedan regionaltåg till Hakone-Yomoto där vi fick byta till bergståget, Hakone Tozan Rail, som sicksackar sig upp för berget. Pris Odawara-Kowikadani 600 pengar/person. Bergståget var ändå ganska mysigt. Man åker i sakta takt genom skogen och till och från skymtas nya vyer genom skogen. Vi kom efter drygt en timma fram till Kowakidani. Vi kliver av på den lilla by-stationen och det är nästan helt öde. Vi frågar ifall hotellet ligger nära och får veta att det är ca 2 km i ren uppförsbacke. Med två tunga väskor i släptåg blir det till att ta bussen. Två stationer och 320 pengar (ca 21 kr) senare kliver vi av precis utanför hotellet.

Hotellet, Hakone Kowaki-en, var riktigt risigt. Det i särklass sämsta och dyraste rummet vi haft (ca 1200 kr/natten). Rummet var ofräscht med vattenskadade gardiner, inredning och tapeter från tidigt 80-tal och vårat non-smoking room som vi betala extra för låg i en väldigt rökig korridor. Och då ska vi inte ta upp faktumet att det saknades wifi vilket vi fick lida mer för än vad vi trodde (brist på aktiviteter). Det fanns fyra restauranger med olika priskategorier, alla dyrare än vad maten vanligtvis kostar. Vi åt på sushistället där en måltid gick på 3000+5000 pengar. Det fanns dyrare rätter. Men mätt blir man och maten smakar gott. Första dagen gick nästan uteslutande åt att ta sig till Hotellet.

Dag 2: Bristen på restauranger (inga alls) gjorde att blev tvungna att äta frukost på hotellet. Vi hade hittills lyckats undvika hotellfrukostarna. Hotellets frukost kostade 2000 pengar/person vilket är ganska dyrt. Men det var en generös “europeisk continental breakfast” som vi fick ta del av. Det mest europeiska jag hittade var tjock toast med marmelad. Resten av buffeen bestod av fisk, broccoli, rotfrukter och japanska rätter. Inget jag klassar som frukost. När vi ätit visste vi inte vad vi skulle göra. Vi provade med att försöka hitta “vandringsleden” men kom bara till någon liten skogsstig som kopplade ihop byarna. För övrigt är det inte värt att ens försöka vandra i bergen utan ordentlig utrustning då berget är så brant. Luften är också fuktig och varm så efter några kliv är man genomsvettig. Jag bestämmer att vi ska åka linbana och försöka på en skymt av det berömda Mt Fuji. Vädret är inte på vår sida. Det är molnigt och regnigt men vi kan ju inte sitta inne en hel dag! Vi tar bussen till stationen och tar tåget vidare upp på berget till Gora. Där köper vi biljetter (ca 3000 pengar/person, svenska 210 kr) och tar först en spårvagn upp till “toppen” för att sen byta till linbanan. Ombytet att komma till större stationer med lite mer restauranger och andra turister kändes som en skön omväxling. Linbanan var rolig första sträckan men när vi inser att vi inte kommer att se Mt Fuji pga vädret tappar man humöret lite. Vi hade även alternativet att åka linbana åt ena hållet och sedan ta en japansk båt över sjön till andra sidan för att sedan åka buss hem igen. Vi hoppar turistattraktionen och åker linbana fram och tillbaka, äter en korv på Gora för att slippa hotellmaten och åker tillbaka till hotellet. På kvällen bestämmer vi oss för att bada i hotellets pool som är uppvärmd med vatten som kommer från källor i berget. Det var väldigt skönt och avkopplande men hade nog vart roligare om vi fått bada ihop. Nu fick jag dela pool med 10 japanska kvinnor som inte kunde ett ord engelska. Så jag satt i poolen och undrade om jag gjort rätt eller fel med rutinerna innan jag hoppa i.

Morgonen därpå packar vi ihop sakerna illa kvickt för att ta oss vidare till Kobe, en liten “småstad” (japans 10:e största stad) längre söderut. Vi var och är ju minst sagt besvikna på hotellet och omgivningen i Hakone.

Löskokta ägg, i källvatten, till frukost.

Gora, stationen man tar tåget upp till linbanan.